De samenstelling van een effectief team

Veel managers zijn bij het samenstellen van een team al snel geneigd mensen te kiezen die goed in de groep passen. Natuurlijk is het belangrijk dat medewerkers met elkaar kunnen opschieten, maar het is net zo belangrijk mensen in uw team te hebben die problemen op verschillende manieren aanpakken.

Een goed team bestaat uit de volgende type werknemers:

Analisten – werknemers die het leuk vinden om met cijfers en feiten te werken en technisch en logisch denken. Ze praten waarschijnlijk niet veel en vinden het over het algemeen interessanter om met data dan met mensen te werken. Ze zullen u vragen stellen als “Wat is ons budget?” en “Wat hebben we nodig om ons doel te behalen?”

Organisatoren – werknemers die van regelmaat in hun taken en werkomgeving houden. Zij werken over het algemeen niet in snelveranderende en chaotische omgevingen. Zij zullen vragen stellen als: “Wat is ons doel?” en “Hebben we de risico’s onder controle?”

Socialen – werknemers die goed zijn in het samenbrengen van mensen en daarbij de relatie met de klant niet uit het oog verliezen. Zij willen niet alleen met feiten getallen werken, ze houden van interactie met mensen. De vragen die zij zullen stellen zijn: “Hoe kunnen we onze sterke kanten gebruiken?” en “Hoe houden we het moraal hoog?”

Innovators – Werknemers die van verandering houden en overal kansen in zien. Deze mensen zijn altijd uit op innovatie en hebben hun twijfels bij traditionele methoden. “Wat is het potentieel van dit project?” en “Hoe kunnen we dit anders doen?” is wat zij graag willen weten.

Het is aan u als manager de taak deze verschillende soorten persoonlijkheden vervolgens in een effectief team samen te laten werken en ervoor te waken dat er wrijving ontstaat.

Vooral dat laatste is iets om op te letten. Zo kan een analist de socialen een stelletje softies vinden, en andersom kunnen de socialen een analist maar saai vinden. De organisatoren kunnen de innovatoren zien als ongeleide projectielen, terwijl andersom weer gevonden kan worden dat de organisatoren een stel ouderwetse fossielen zijn.

Als u het echter goed aanpakt, zullen de verschillende persoonlijkheden uiteindelijk elkaars vaardigheden kunnen waarderen en zullen zij als een team kunnen opereren.