Skip Nav

Recruitment Tips

Tips voor het zoeken naar personeel en het selecteren, aannemen, behouden en groeien, vindt u op Monsterboard.

Article Headlines

Twitter tips van Twitter

Is Glassdoor geschikt voor recruitment?

Checklist: social media strategie

Hoe verleid je IT'ers?

Meer diversiteit op de arbeidsmarkt

Employer branding hoeft niet duur te zijn

Wie over employer branding praat, denkt al gauw aan klassieke campagne die de landmacht ooit had of aan Heinekens briljante Candidate of zijn recentere Go Places. Dit soort marketinggeweld schrikt kleinere bedrijven vaak af die ook ‘iets met employer branding’ willen doen. Deze bedrijven willen uiteraard ook opvallen in de huidige krappe arbeidsmarkt, maar hebben de budgetten van die grote spelers natuurlijk niet. Geen nood. Want employer branding hoeft helemaal niet duur te zijn. Sterker: ieder bedrijf kan vandaag al gratis beginnen met het verbeteren van zijn werkgeversmerk.

Recruitmenttrends voor 2018 (volgens de experts)

Sinds de opleving van de economie is de arbeidsmarkt weer volop in beweging. Wat betekent dat voor de ontwikkeling van recruitment? We vroegen een aantal experts over de recruitmenttrends die zij verwachten voor 2018.

Een counter offer komt voor jou te laat

Veel werkgevers waarderen de talenten onder hun werknemers pas als het te laat is en proberen vertrekkende werknemers te behouden door een hoger salaris te bieden. Maar zo’n tegenaanbod is negen van de tien keer te laat: 40 procent van de werknemers is binnen een jaar alsnog vertrokken.

Wat betekent de AVG voor het sollicitatieproces?

Op 25 mei 2018 verandert de privacywetgeving. De huidige Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) wordt dan vervangen door de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) die in de gehele EU geldt en stuk uitgebreider is. Welke consequenties heeft dit voor het opslaan van gegevens van sollicitanten? Mogen cv’s nog wel bewaard worden en kun je als bedrijf nog wel een talentpool opbouwen? We legden deze vragen voor aan Maarten van Man van AVG Juristen.

Vacatures plaatsen op Twitter zonder opdringerig te zijn

Een bedrijf dat alleen maar vacatures op Twitter zet, heeft het niet begrepen. Twitter is immers een sociaal medium waar bezoekers vooral komen voor informatie, interactie en vermaak. Een slim bedrijf zet Twitter dus veel breder in. Het vertelt iets over het bedrijf, deelt informatie over het vakgebied, speelt in op trends, gaat het gesprek aan en verrast de bezoeker zo af en toen met een grappige tweet.

Zo win je de War for Talent in 2018

Na jaren van broeiende spanningen en sluimerende wapenstilstanden lijkt de War for Talent nu echt losgebarsten. Volgens het CBS kwamen er in het afgelopen jaar circa 200 duizend nieuwe banen bij – de grootste banengroei sinds 2008 – en de verwachting is dat dit het komend jaar alleen maar verder zal toenemen. Hoe wapen je je hier als bedrijf tegen en zorg je dat je deze talentenoorlog in 2018 wint? We geven 7 wapens die in geen enkele serieus arsenaal mogen ontbreken.

Employer branding: vergeet het salaris niet

‘Werksfeer is belangrijker dan salaris’. Het is een kop die ongeveer elk kwartaal wel opduikt in de media, na een zoveelste onderzoek naar wat werknemers belangrijk vinden in een baan. Hartstikke leuk en ongetwijfeld nog waar ook. Maar laten we daarmee niet vergeten dat salaris nog steeds erg belangrijk is.

‘Een businessplan kan niet zonder peopleplan’

In de laatste presentatie van de Employer Branding Summit 2017 schudde de Zweedse leiderschapsadviseur Svante Randlert de zaal wakker met een paar prikkelende uitspraken. B2B en B2C zijn achterhaalde termen, bedrijven die focussen op resultaat nemen de verkeerde route en wie zich richt op de tevredenheid en motivatie van medewerkers, heeft het niet begrepen.