1. Recruitment tips
  2. Marktinformatie
  3. Nieuws en meer
  4. Google Job Search experience nu ook in de UK

Google Job Search experience nu ook in de UK

Deze week verscheen de Google Job Search Experience ook in de Britse zoekresultaten. Het komt nu allemaal wel erg dichtbij.  Binnenkort ook in Nederland? We zetten alvast op een rijtje wat we dan kunnen verwachten.

1 – Ander beginscherm

De grootste verandering zal natuurlijk het beginscherm worden van Google. Daar kun je niet omheen. Als iemand een baangerelateerde zoekopdracht uitvoert, verschijnt er een opvallende box met prominent drie vacatures.

In Engeland ziet dat er nu zo uit:

Screenshot van de Google Job Search Experience (a.k.a. Google For Jobs)

Zoals je ziet staat de nieuwe box nog wel onder de eventuele advertenties, maar boven de overige zoekresultaten. En een stuk meer in het oog springend. Ze verdringen eigenlijk zelfs de advertenties, terwijl het gewoon gratis is om in deze nieuwe box terecht te komen.

Wat verder opvalt is dat deze box alleen verschijnt als je als gebruiker in Amerika of Engeland het woordje job of jobs in je zoekvraag hebt gezet. Tests wijzen uit dat de job search experience ook getriggerd wordt bij het woordje vacancie(s), placement(s), internships, apprenticeship(s). Maar niet bij gewoon marketing of in combinatie met het woordje work of position.

Ik ben benieuwd wat straks de woorden in Nederland zullen worden. Baan, vacature en stage lijken me zekerheidjes. Maar als bedrijf hoef je je daar niet druk om te maken. Zolang je je vacature maar op de juiste manier plaatst.

2 – Andere manier van zoeken

Niet alleen de beginpagina is anders. Want wie doorklikt op 100+ more jobs of een van de filters kiest, komt uit op een heel nieuw overzicht waar nog verder gefilterd kan worden.

Filter opties Google Job Search Experience

Zoals je bovenaan ziet, zijn er flink wat filteropties:

  • Categorie
  • Functietitel
  • Locatie
  • Datum van plaatsing vacature
  • Dienstverband
  • Type bedrijf
  • Bedrijfsnaam

3 – Andere zoekresultaten

Het is vooral deze eenvoudige filteroptie die ervoor zorgt dat een werkzoekende heel makkelijk in Google naar de baan kan zoeken die het beste bij zijn wensen past. En daardoor zal de ene werkzoekende weer andere resultaten te zien krijgen dan de andere.

Zeker wie op afstand zoekt (bijvoorbeeld max 50 kilometer van je huis) krijgt vanuit Groningen echt andere banen te zien dan vanuit Rotterdam.

Zoekresultaten in Google zullen dus drastisch veranderen, want het mag aan te nemen zijn  dat werkzoekenden van deze filteropties gebruik maken en echt niet zullen stoppen met zoeken bij het zien van de eerste drie opties op het beginscherm.

Goed nieuws voor de bedrijven die nu amper zichtbaar zijn in Google. Zij maken nu ook kans om gevonden te worden in de gratis resultaten van Google. En als dat na een specifieke filtering gebeurt is de kans op een match nog eens veel groter ook! Zie ook volgend punt.

4 – Andere successen!

Een prominenter scherm, betere filtering en daardoor andere zoekresultaten leiden vanzelfsprekend tot andere resultaten. Zelfs Monster in Amerika – dat al goed zichtbaar was in Google – zag door de komst van de Job Search Experience zijn metrics verbeteren.

Opvallend was dat het aantal bekeken vacatures op Monster vanuit Google wel licht afnam, maar dat het aantal sollicitaties flink toenam.

Een begrijpelijk resultaat, want waar bezoekers voorheen op de website van Monster nog verder moest zoeken naar de ideale baan (als ze vanuit Google waren gekomen) maken ze nu in Google al de juiste filtering, waardoor het aantal pagina’s op Monster zelf lager is.

Daar staat tegenover dat de gevonden pagina’s wel beter matchten en zo tot meer apply starts (begonnen sollicitaties) leidden. Een toename van maar liefst 111%! En daar draait het natuurlijk om. Niet om het later ronddolen van je bezoeker. Win-win dus voor iedereen.

In Canada nam het aantal apply starts zelfs met 300% toe en in Spanje met 289%.

5 – Andere vacatureteksten

Hoewel met de job search experience iedereen nu beter zichtbaar wordt voor zijn doelgroep, doe je er als bedrijf wel goed aan om de bezoeker (en Google) te helpen met zoveel mogelijk informatie in je vacaturetekst.

Sowieso moet je zorgen dat je alle belangrijke informatie in structured data hebt gezet. Maar daarnaast helpt het ook om je gewone bodytekst zo ‘rijk’ mogelijk te maken. Hoe meer relevante informatie, hoe beter de zoekmachine jouw vacature kan tonen aan bij de juiste zoekvraag.

En natuurlijk doe je er verstandig aan om zoveel mogelijk filteropties te gebruiken. Salaris is nu (nog?) geen filteroptie, maar wordt wel duidelijk getoond in de resultaten en zou mogelijk een rankingfactor kunnen zijn. Wil je opvallen, dan is het slim om ook het salaris toe te voegen aan je vacature.

Het kan maar eens zo zijn dat we door de komst van de Job Search Experience als bedrijven eindelijk het taboe op salaris in vacatures doorbreken en gewoon zeggen wat je gaat verdienen (of desnoods de bandbreedte). Zoals Nicol Tadema ook al terecht bepleitte in haar uitstekende blog: Doorbreek het taboe op salaris in vacatureteksten.

Wat dat betreft kan er dus een hoop gaan veranderen als de Job Search Experience naar Nederland komt. Hoe lang we nog moeten wachten, dat weet alleen Google… Maar zodra het zover is, laten we het weten.