1. Recruitment tips
  2. Wervingsadvies
  3. Kandidaten aannemen
  4. Employer branding nog belangrijker nu arbeidsmobiliteit toeneemt

Employer branding nog belangrijker nu arbeidsmobiliteit toeneemt

Employer branding nog belangrijker nu arbeidsmobiliteit toeneemt

In de laatste tien jaar waren er nog nooit zoveel mensen op zoek naar een baan. Dat blijkt uit de Randstad Werkmonitor die afgelopen week uitkwam. De arbeidsmobiliteit was in het eerste kwartaal van 2019 op het hoogste punt sinds 2010. Dat biedt kansen, maar ook uitdagingen. Want terwijl het makkelijker dan ooit is om nieuwe werknemers aan te trekken, moet je er ook voor zorgen dat jouw huidige personeel niet wegloopt. Employer branding biedt daarbij uitkomst en is daarom nu nog belangrijker. 

iInfographic"

Meer weten? Download de infographic hier

Employer branding is het toverwoord van de afgelopen jaren op de arbeidsmarkt. Steeds meer bedrijven praten erover en zijn zich ervan bewust dat een goed werkgeversmerk helpt om kandidaten te vinden en personeel tevreden te houden.
Toch vinden bedrijven het ook wel moeilijk om het in de praktijk te brengen. Want hoe zorg je er nu precies voor dat mensen jou als de ideale werkgever gaan zien? Vooral als je niet veel communicatiebudget hebt.

Om je op weg te helpen, geven we een paar handige tips die werkelijk elk bedrijf kan toepassen en die jou echt op weg helpen om op te vallen en onderscheidend te zijn.


Opvallen is onderscheidend zijn

Want daar draait het in de kern om bij employer branding. Wie op wil vallen zal duidelijk moeten maken wat het bedrijf onderscheidt van anderen. Ieder bedrijf heeft in wezen iets authentieks.

Voor de een is dat die waanzinnig collegiale werksfeer, voor de ander de nadruk op persoonlijke ontwikkeling of de riante vergoedingen. Maar weer een ander bedrijf kan juist duurzaamheid of maatschappelijke betrokkenheid (iets waar millennials dol op zijn) hoog in het vaandel hebben staan. Of diversiteit.

Voor je met employer branding aan de slag gaat, is het goed om dat helder te krijgen: wat maakt ons bijzonder en willen wij uitstralen?

Het kan hierbij geen kwaad om eens een brainstormsessie te houden onder het eigen personeel. Vraag ze waarom ze graag bij jouw bedrijf werken en kijk dan of je een gemene deler ontdekt.

Het heeft namelijk ook geen zin om een boodschap naar buiten toe uit te dragen die intern niet herkend wordt. Dat zorgt voor onbegrip, frictie en wellicht frustratie. “Hoezo is work-life-balance bij ons een speerpunt als ik zelf niet eens part-time mag werken?” kan iemand bijvoorbeeld denken.

Als je scherp hebt wat jou als bedrijf authentiek maakt én uiteraard interessant voor de mensen die je wilt werven, dan wordt het zaak die boodschap zo breed en wederom authentiek mogelijk uit te dragen. We geven hiervoor enkele tips die weinig geld kosten.

1 - Een informatieve werkenbij-site

Het vertrekpunt van employer branding is een goede werkenbij-site. Voor kandidaten moet je een plek hebben waar ze alles makkelijk kunnen vinden over jouw bedrijf. Uiteraard staan daar jouw vacatures, maar ook overige informatie over jouw bedrijf. Zo krijgen kandidaten in één klap een goed beeld van wie jij bent en wat je biedt.

Want uit internationaal onderzoek blijkt ook dat kandidaten behoefte hebben aan informatieve recruitmentsites.

Denk aan de informatie over jouw duurzaamheidsbeleid, jouw ontwikkelmogelijkheden, jouw diversiteitsbeleid of jouw riante arbeidsvoorwaardenpakket.

Door het op een vaste plek te zetten, hoef je het ook niet allemaal in je vacature te noemen, maar kun je er vanuit je vacaturetekst naar verwijzen. Die vacature kan daardoor een stuk korter en krachtiger.

2 - Testimonials

Heb je online weleens een product gekocht zonder een review te lezen? Als je net als die andere 92% van de consumenten bent, lees je die vermoedelijk ook. Mensen houden van reviews, omdat ze daarmee het echte verhaal horen en niet de bedachte marketingtekst van het bedrijf.

Testimonials werken ook als een soort reviews. In een testimonial laat je de echte werknemers vertellen wat ze leuk vinden aan het bedrijf of hoe hun werkdag eruitziet. Dat geeft jouw bedrijf letterlijk een gezicht en maakt het veel authentieker.

Zorg er daarom wel voor dat de medewerker zijn verhaal zo eerlijk mogelijk kan vertellen en laat het niet schrijven door de marketingafdeling. Dan wordt het alsnog een verkooppraatje. Redigeren mag natuurlijk, maar het verhaal moet wel echt zijn. Anders prikt de lezer er zo doorheen. Een makkelijke manier is de medewerker te interviewen en het daarna uit te werken. Dan heb je de echte antwoorden en diens oorspronkelijke woordkeuze.

Uiteraard zijn testimonials altijd positief en in dat opzicht wijken ze iets af van reviews. Daarom heeft het geen zin om alleen maar in een testimonial te zeggen dát het zo’n leuk bedrijf is, maar werkt het wel om te zeggen waaróm dat zo is. Een medewerker die uitlegt hoe hij heeft kunnen groeien, kan wel degelijk kandidaten enthousiast maken.

3 - Video/vlogs

Nog authentieker is de inzet van video. Waar een geschreven tekst heel makkelijk door een andere partij gemaakt kan zijn (denk aan een externe tekstschrijver) kun je dat met video niet faken. Video is per definitie authentiek omdat de spreker zelf in beeld is. Natuurlijk kan het gekunsteld (en daarmee ongeloofwaardig) overkomen als diegene een kant-en-klaar tekstje opleest. Laat diegene daarom zo eerlijk mogelijk vertellen en knip later de kromste zinnen en pijnlijkste stiltes er gewoon uit.

Bedenk dat consumenten steeds meer gewend zijn geraakt aan vlogs die ook allesbehalve vlekkeloos zijn opgenomen en waarin ook voortdurend geknipt is. Maar die daarmee wel enorm authentiek zijn.

4 - Blogs

Naast vlogs zijn blogs ook nog steeds een mooie manier om te laten zien wat jou als bedrijf bijzonder maakt. Heb je een duurzaamheidproject gehad op het werk, schrijf er een kort verslag over. Een leuke sportclinic met een bekende sporter, leuk voor anderen om te lezen.

Met een blog laat je zien dat je de mooie marketingwoorden ook echt in praktijk brengt. Je zegt niet alleen dat je maatschappelijke betrokken bent, maar laat het zien met een echt voorbeeld.

Blogs kunnen ook vakinhoudelijk worden ingezet. Laat specialisten op je werk vertellen over projecten die ze hebben uitgevoerd, klanten die ze hebben geholpen of over hun visie op een bepaalde ontwikkeling. Zo kun je als bedrijf laten zien dat bijvoorbeeld kennis en innovatie belangrijk voor jou is.

Nee, al dit soort blogs trekken geen duizenden lezers per dag, maar wel de lezers die willen weten hoe het er bij jouw bedrijf aan toe gaat. De mensen die je wilt hebben dus.

5 - Social media

Een krachtige manier om een kijkje achter de schermen te geven van het bedrijf is door de inzet van social media. En dan niet door dit kanaal alleen in te laten zetten door de marketingafdeling, maar vooral ook door de medewerkers zelf. Laat ze gerust delen wat ze meemaken op hun werk en hoe ze dat ervaren.

Bang dat ze negatief gaan praten of gekke dingen zeggen? Dat is dan meteen een goede graadmeter over hoe het personeel tegen jouw bedrijf aankijkt. Een organisatie met tevreden medewerkers hoeft echt niet bang te zijn voor negatieve uitspattingen.

Uiteraard helpt het om een wat richtlijnen te geven over waar men wel en beter niet over kan berichten, maar als je echt je ware gezicht wilt tonen, laat je ze verder wel zo vrij mogelijk.

Een optie is ook door intern eerst te vragen wie het leuk vinden om af en toe iets over het bedrijf te delen op social media en dan zet je hen in als ambassadeurs, zodat je ze ook een beetje kunt volgen en monitoren.

Sowieso is het bij het inzetten van personeel voor je employer branding handig om te polsen wie waar het meeste feeling mee heeft. De een vindt het wellicht leuk om een video op te nemen, terwijl een ander daar misschien niet aan moet denken. Die schrijft misschien liever een vakinhoudelijke blog.

6 - Gedrag

Tot slot de allergoedkoopste vorm van employer branding: gedrag. Je kunt nog zulke mooie woorden gebruiken in je communicatie, als dat niet strookt met het gedrag, dan werkt het alleen maar averechts.

Allereerst zullen je interne medewerkers geïrriteerd raken omdat ze in de externe communicatie beloftes zien die ze zelf niet herkennen. Daarnaast zullen kandidaten gefrustreerd raken als ze er na een hele sollicitatieprocedure achter komen dat ze bijvoorbeeld helemaal niet mogen thuiswerken of dat ze de eerste twee jaar helemaal geen opleiding mogen volgen. Of dat die sfeer helemaal niet zo gezellig is.

Zorg dus dat je communicatie altijd in lijn is met je werkelijke gedrag. Sowieso begint het altijd daarmee. Bedrijven bij wie het leuk werken is, zullen nu eenmaal makkelijker personeel aantrekken dan bedrijven bij wie de winstcijfers alleen maar voorop staan.

Zeker nu de arbeidsmobiliteit erg hoog is, is het goed om eens intern te kijken of jouw gedrag wel goed aansluit bij de wensen van de markt. Dat werkt beter dan alleen maar heel hard roepen dat je de leukste bent. Niet voor niets wordt employer branding ook wel gewoon employee branding genoemd, omdat het uiteindelijk de medewerkers zijn die het merk maken.