1. Recruitment tips
  2. Wervingsadvies
  3. Kandidaten aannemen
  4. Maak van je mobiele site geen hindernisbaan

Maak van je mobiele site geen hindernisbaan

Maak van je mobiele site geen hindernisbaan

Sander de Bruijn tijdens het BureauRecruitment Event

Tijdens het BureauRecruitment Event van Recruiters United legde Sander de Bruijn (EU Director of Customer Engagement Marketing) uit waarom Monsterboard zoveel waarde hecht aan een goede mobiele website en app.

Hij vertelde ook wat recruiters zelf kunnen doen om te zorgen dat hun bezoekers een betere customer experience hebben als ze via mobiel solliciteren. “Als meer dan de helft van je bezoek via mobiel komt, kun je dit onderdeel niet meer negeren.”

Zijn presentatie had als thema ‘operational excellence binnen recruitment’. En Sander gaf al meteen aan dat daar nog een hoop aan te verbeteren valt, iets waar de zaal het op zijn vraag roerig mee eens was. Want als 90% van de bezoekers op je werkenbij-site al afhaakt voordat ze verder hebben geklikt (onderzoeksfeiten die er niet om liegen) dan is duidelijk dat er nog wel wat ruimte voor verbetering is.

Meer dan de helft bezoekt Monsterboard via mobiel

Die ruimte ligt er volgens Sander met name op het gebied van mobile recruitment. Want door de uitvinding van de smartphone (toch al weer 11 jaar geleden) worden websites steeds meer mobiel bezocht. Monsterboard zag het percentage mobiel bezoek in drie jaar tijd groeien van 30% naar meer dan 50%. Alleen nam het percentage bezoekers dat vervolgens ook daadwerkelijk via mobiel solliciteerde toe met één schamele procentpunt. (van 4% naar 5%).

Daar lag dus een grote uitdaging, gaf Sander aan. Want juist door de groei van het mobiele gebruik daalde het totaal aantal sollicitaties. Cijfers die alleen maar erger zouden worden als mobiel verder zou groeien. ‘Wat als straks 80% van het bezoek via mobiel komt?’, vroegen Sander en Monsterboard zich dan ook terecht af.

If speed thrills, friction kills

Vandaar dat Monsterboard uitermate kritisch is gaan kijken naar de eigen mobiele strategie. Om te beginnen naar de eigen mobiele site. Daar bleek een hoop aan te verbeteren. De mobiele site was veel te traag, omdat hij vol stond met artikelen, polls, zware plaatjes en video. Op zich nuttige informatie, maar een zware hindernis voor de mobiele bezoeker die snel even wil kijken of er een leuke baan voor hem beschikbaar is.

En snelheid is cruciaal op een mobiele site, blijkt uit onderzoek. Want 40% haakt af als een site niet binnen 3 seconden laadt. If speed thrills, friction kills, zo luidt het adagium dat zeker ook voor de moderne mobiele gebruiker geldt.

Diezelfde mobiele gebruiker wil ook zeker graag mobiel solliciteren. Uit onderzoek blijkt dat 86% van de actieve werkzoekenden zijn mobiel gebruikt bij de zoektocht naar een baan, maar dat 70% dit in de praktijk erg lastig vindt. En maar liefst 50% van de werkzoekenden die ooit mobiel solliciteerden haakte tijdens het proces af.

Monsterboard heeft daarom zijn mobiele site helemaal gestript en teruggebracht naar de essentie, waardoor de snelheid en het mobiele gemak toenamen. En dat wierp zijn vruchten af. Het aantal afhakers (bounce rate) daalde met 12% en er kwamen direct meer zoekopdrachten.

Kantelpunt: aantal mobiele sollicitaties steeg met 50%

Maar Monsterboard ging verder. Want uit onderzoek van een Duitse universiteit bleek dat moderne werkzoekenden niet alleen zelf op zoek willen naar een baan, maar vooral ook gevonden willen worden en banen op maat willen krijgen. Daarom ontwikkelde Monsterboard in 2017 een speciale app die banen aanbiedt die passen bij het profiel van de gebruiker en waarop de gebruiker met een simpele swipebeweging kan solliciteren.

Het was een kantelpunt in het mobiele gebruik van Monsterboard. In een klap steeg het aantal mobiele sollicitaties met 50% en inmiddels heeft de app 15.000 actieve gebruikers.

Maar er was ook kritiek. Sommige sollicitanten wilden ook graag zelf kunnen zoeken naar banen en anderen ervaarden het als hinderlijk dat ze met een verkeerde swipe ineens per ongeluk gesolliciteerd hadden.

Sander was heel open over deze kritiek, maar gaf ook aan dat dit juist hoort bij het optimaliseren van nieuwe technologieën en vooral bij het verbeteren van de customer experience. Op basis van deze feedback heeft Monsterboard zijn app aangepast waarna de reviews ineens een stuk positiever werden en het gebruik toenam.

Blijf luisteren, aanpassen en testen

Het is de boodschap die Sander mee wil geven aan zijn publiek. Wie zijn kandidaten wil blijven bereiken, zal moeten blijven luisteren naar de wensen van die kandidaten. Hoe zoeken ze? Wat vinden ze belangrijk in een sollicitatieproces? En kijk vervolgens of jouw site daaraan voldoet. Om te beginnen met de snelheid van je mobiele site (die je hier eenvoudig kunt checken). Maar ook: welke hindernissen heb je wellicht onbewust opgeworpen die het solliciteren onnodig lastig maken?

Pas vervolgens de zaken aan die verbeterd moeten worden en blijf testen en weer om feedback vragen. Dat hoeven geen grote onderzoeken te zijn, aldus Sander. ‘Ook met een klein groepje gebruikers kun je al heel veel pijnpunten boven tafel krijgen’.

Want de vraag die Sander tijdens zijn presentatie stelde, geldt voor alle bedrijven: wat als straks 80% van je vacatures mobiel wordt bekeken? Ben je daar wel klaar voor? Of laat je al die kandidaten stuklopen op jouw mobiele hindernisbaan? Het zou een gemiste kans zijn in de steeds heftiger wordende war for talent.

Ook desktop verbeterd

Betekent dit dat de desktop helemaal niet meer belangrijk is? Integendeel. De focus mag dan wel op mobiel liggen, de desktop-gebruikers worden zeker niet vergeten. Bij een juiste customer experience gaat het er om dat je alle gebruikers zo goed mogelijk bedient: zowel mobiel als desktop.

Vandaar dat Monsterboard ook een heel pakket aan verbeteringen liet zien aan de zoekfunctionaliteiten van de desktop, waaronder een praktisch previewscherm tijdens het zoeken. Een simpele verbetering die beslist ‘geen rocket science’ was volgens Sander, maar die wel al tot 25% meer zoekopdrachten heeft geleid. En er staan nog meer verbeteringen op stapel, zo liet Sander zien.

Het was een zoveelste bewijs dat luisteren naar de wensen van je doelgroep en het blijven aanpassen en testen met nieuwe oplossingen de enige manier is om je customer experience te verbeteren. En daarmee ook je operational excellence.