Skip to main content
  1. Recruitment tips
  2. Wervingsadvies
  3. Kandidaten selecteren
  4. Stappen voor een succesvol sollicitatiegesprek

Stappen voor een succesvol sollicitatiegesprek

Stappen voor een succesvol sollicitatiegesprek
Het sollicitatiegesprek is misschien wel het belangrijkste onderdeel van het recruitmentproces. Pas in dit gesprek kunt u bepalen of een kandidaat echt bij uw organisatie past en of hij of zij geschikt is voor de functie. Wij geven u graag wat basistips om u op weg te helpen bij het voeren van een sollicitatiegesprek.

Bereid sollicitatievragen voor

Bepaal van te voren wat u graag van de kandidaat wilt weten en maak een lijst met vragen die u kunt stellen. Wacht hiermee niet tot het laatste moment maar neem er de tijd voor. Door u goed voor te bereiden zorgt u er niet alleen voor dat het gesprek soepel verloopt, het voorkomt ook dat u vergeet naar bepaalde informatie te vragen.

Laat de juiste mensen de gesprekken voeren

Als het bedrijf een recruitment afdeling heeft, dan is de aangewezen persoon voor de hand liggend. Maar denk er ook over na of het waardevol is als er twee mensen van het bedrijf bij het gesprek aanwezig zijn.
Denk hierbij aan de manager voor wie de sollicitant komt te werken. Hij weet immers wat voor werkzaamheden iemand moet uitvoeren en kan dus de beste vragen stellen en beantwoorden.
Heeft u een klein bedrijf waarbij een persoon meerdere ‘afdelingen’ aanstuurt? Laat de sollicitant dan ook praten met zijn potentiële nieuwe direct collega’s aangezien zij waarschijnlijk meer specifieke kennis over de functie hebben.

Luister meer dan u praat

Natuurlijk vertelt u iets over het bedrijf en de werkzaamheden, maar tijdens het sollicitatiegesprek wilt u zo veel mogelijk van de kandidaat te weten komen. Stel dus vooral veel vragen en laat daarna hen aan het woord.

Stel de kandidaat op zijn gemak

Alleen als de sollicitant zich op zijn gemak voelt, zal hij eerlijk en open uw vragen kunnen beantwoorden. Om het ijs te breken kunt u informeren of de kandidaat de organisatie heeft kunnen vinden en bedankt hem dat hij op tijd is.

Geef informatie over het sollicitatiegesprek

Begin het gesprek met de grenzen aan te geven in termen van tijd, taak en ruimte.
  • Hoe lang gaat het gesprek duren?
  • Wat is het doel van het sollicitatiegesprek?
  • Stel uzelf voor en eventuele andere aanwezigen bij het gesprek en leg ook uit waarom iedereen aanwezig is

Geef het ook aan als het gesprek onderbroken kan worden door bijvoorbeeld een collega of secretaresse. Als dit gebeurt wanneer u het niet vooraf heeft gemeld, kan een kandidaat geintimideerd raken.

Zoek naar praktische informatie

Vragen die zijn gebaseerd op praktijksituaties geven de meest waardevolle antwoorden. Ze laten u zien hoe iemand met een bepaalde situatie zou omgaan en of iemand geschikt is voor de functie. Vraag dus bijvoorbeeld hoe iemand een probleem in zijn vorige functie aanpakte of hoe ze een vraagstuk opgelost hebben.

Voorkom de standaardvragen

‘Waar wil je zijn over vijf jaar?’ Iedere sollicitant heeft zijn antwoord op deze vraag klaar. De vraag zegt dus meer over hoe goed de sollicitant zich heeft voorbereid, dan over zijn werkelijke plannen. Stel liever een vraag die de kandidaat niet verwacht om een idee te krijgen van hoe hij omgaat met onverwachte situaties. Maar kijk ook niet raar op een de sollicitant niet goed raad weet met een ‘Hoeveel pingpongballetjes passen er in deze ruimte?’

Vertel over uw bedrijf en werksfeer

De sollicitant komt zich voorstellen, maar het is net zo goed uw taak het bedrijf aan sollicitant verkopen. U wilt immers dat de kandidaat ook enthousiast wordt van de het bedrijf en de functie!
Maak de kandidaat duidelijk wat voor arbeidsvoorwaarden uw bedrijf te bieden heeft. Vertel over doorgroeimogelijkheden, waarom mensen het leuk vinden om voor uw bedrijf te werken en de werksfeer. Ook dingen die voor u inmiddels normaal zijn geworden, kunnen een kandidaat enthousiasmeren: een goede kantine, borrels, bedrijfsuitjes of een voetbalteam.

Behandel kandidaten als klanten

Bedenk dat een sollicitant, net als een klant, zijn slechte ervaring met anderen deelt. Behandel iedereen dus met respect. Kom op tijd voor het gesprek en kleed u netjes. Zij doen immers hetzelfde voor u.

Lees ook:
Voer een goed sollicitatiegesprek
Vragen in het sollicitatiegesprek
Let op de vragen die een kandidaat stelt
Back to top